Vill du växa ditt säljteam? Dina försäljningsrepresentanter är ofta de första människor som nya kunder kommer att associera med ditt företag, så du behöver din försäljningsavdelning för att vara på rätt plats. Och att hitta anställda av hög kvalitet är inte alltid lätt.
Om du har problem med att sammansätta ett team av rockstjärniga säljare kan du kanske utvärdera din rekryteringsstrategi. Att justera hur du kör intervjuer och testa kandidater kan göra en stor skillnad.
Doug Camplejohn, VD för försäljningsprogramvaruföretaget Fliptop, delade dessa fyra tips för att rekrytera det perfekta säljteamet.
1. Intervju alla dina kandidater på en dag. Anställningsprocessen kan ta veckor eller månader, beroende på hur många tjänster du måste fylla. Varför inte kondensera processen till en dag? Camplejohn föreslog att man skulle arbeta med en rekryterare och få dem att ställa upp flera kandidater för att komma in samma dag, var och en för intervjuer på 30 minuter. Incitamentet? Om du hittar rätt personer kan du göra ett erbjudande inom 24 timmar. Detta gynnar både rekryteringsföretaget och anställningschefen.
“Rekryterare, som bara får betalt när [du] anställer någon, är motiverade att få sina bästa kandidater framför [du] den dagen eftersom de vet att det finns en chans [du kommer] att fatta ett beslut snabbt”, sa Camplejohn. “Det hjälper till att fokusera anställningschefens tid, eftersom de kan ägna en dag till intervjuer i stället för att sprida dem.
Men medan han noterade att dessa snabba rekryteringssessioner kan hjälpa arbetsgivare att växa sina team snabbt utan att offra kvalitet, föreslog Camplejohn att fortsätta rekrytera hela tiden i bakgrunden. [Rekrytera programvara: 10 leverantörer att tänka på]
2. Fördubbla intervjuerna. Att ha flera intervjuare i rummet på en gång kan ha flera fördelar. För det första förkortar det intervjuprocessen. Det gör det också lättare att anställa chefer.
“Du kan få en bra rytm att gå där den ena intervjuaren ställer frågor, medan den andra antecknar och fokuserar på intervjupersonernas reaktioner,” sa Camplejohn.
En annan stor fördel med att ha flera intervjuer samtidigt: Det ger arbetsgivarna en bättre möjlighet att ge kandidaterna ärlig feedback. Camplejohn rekommenderade att anställa chefer att ha en öppen diskussion om intervjun framför kandidaten som om de inte var i rummet. Det kan verka konstigt, men kandidaterna uppskattade lyssnaren, sade han.
“Det är en mycket mer ärlig process än att säga ditt tack och sedan avvisa någon via e-post eller genom en rekryterare,” sade han. “Även kandidater som vi har gått vidare har kommenterat hur uppfriskande processen är och bad att hålla kontakten.”
3. Fokusera på färdigheter, inte erfarenhet. Jobb erfarenhet och utbildning är två mycket viktiga saker när det gäller jobbjakt, men Camplejohn sa att det verkligen handlar om rå smarts, hunger och förmågan att göra saker.
“En orädd prospektor som är en bra kommunikatör och kan hantera invändningar kommer sannolikt att vara en bra försäljningsutvecklingsrepresentant, oavsett bakgrund,” sade han.
Så hur vet du att du har hittat en kandidat med dessa råa färdigheter? Camplejohn sa att fråga dig själv om du skulle betrakta dem som ett “försäljningsdjur” (dvs. kan du föreställa dig att lossa dem och låta dem göra vad de behövde för att få saker gjorda?
“[Det handlar också om att freta ut i intervjuprocessen vad de åstadkom på egen hand, i motsats till att bara vara på rätt plats och rätt tid med fantastiska människor runt omkring dem,” sade han.
4. Sätt kandidater på provet. När du letar efter säljrepresentanter letar du efter personer som ska sälja ditt företag till kunder. Så varför inte testa dem på deras förmåga att göra just det?
“Vi brukade låta säljare slå oss för sitt nuvarande företag”, sa Camplejohn. “Det slog ut vissa människor, men de flesta är bra presentatörer. Genom att be dem ge [vårt företags] tonhöjd, ser vi hur bra de är på förberedelserna, pratar om ämnen de inte är bekanta med och ger ärliga svar istället för att göra lovar att de inte kan hålla. ”
Uppenbarligen kan du inte förvänta dig att kandidater vet alla svaren, sa han, men du kan se hur de kommunicerar och hanterar tryck – viktiga färdigheter som alla i ditt ideala säljteam behöver