Att rekrytera Key Account Manager, en komplett guide

Rekrytera Key Account Manager

Denna mall för att rekrytera Key Account Manager ska kunna hjälpa dig att locka en innovativ och erfaren KAM till ditt företag. Vi gör anställningsprocessen ett steg enklare genom att ge dig en mall för att helt enkelt posta på vår webbplats. Se till att lägga till krav, fördelar och förmåner specifika för rollen och ditt företag.

Så letar du efter en engagerad, driven och erfaren Key Account Manager för så kommer här en guide.

Jobbkandidater: Hitta en KAM JOBB NU!

Vad gör en Key Account Manager?

En Key Account Manager ansvarar för att hantera de viktigaste kundkontona i ett företag. Dessa kunder utgör ofta den största andelen av bolagets försäljning KAMens ansvar är att bygga upp och upprätthålla en stark relation med kunden. Som Key Account Manager är man en kontaktpunkt för alla viktiga kundfrågor. Som KAM gäller det också att utveckla samarbetet och att få in nya affärer från befintliga kunder eller kontakter. Likaså gäller att arbeta med nykundsförsäljning för att identifiera nya potentiella storkunder,

 

Arbetsbeskrivning

  • Utveckla en solid och tillförlitlig relation mellan stora nyckelkunder och företag
  • Lösa kundproblem och klagomål
  • Utveckla en fullständig förståelse för kontot
  • Förändra och förbättra samarbetet
  • Hantera kommunikation mellan viktiga kunder och internt kundteam
  • Strategisk planering för att förbättra kundens resultat
  • Förhandla avtal/kontrakt med
  • Upprätta och övervaka interna budgetar med företaget och externa budgetar med kunden
  • Arbetar med design, säljteam, kreativa, reklam, logistik, chefer, marknadsföring och teammedlemmar från andra avdelningar som är dedikerade till samma klientkonto för att säkerställa att högsta kvalitet på material produceras och alla kundbehov uppfylls
  • Samarbeta med säljteamet för att maximera vinsten genom att sälja upp eller korsa
  • Planera och presentera rapporter om framsteg på konton, mål och kvartalsinitiativ för att dela med teammedlemmar, intressenter och möjlig användning i framtida fallstudier eller företagsutbildning
  • Uppfylla alla kunders behov och leveranser enligt föreslagna tidslinjer
  • Analysera klientdata för att tillhandahålla kundrelationshantering
  • Utöka relationer och få nya kunder

Krav och kvalifikationer för rekrytera Key Account Manager

  • Målorienterad, organiserad lagspelare
  • Uppmuntrande för team och personal; kunna vara mentor och leda
  • Självmotiverad och självstyrd
  • Var duktig på relationer
  • Fördjupad förståelse för företagens nyckelkunder och deras position i branschen
  • Att kunna bearbeta nya kunder och prospekts
  • Kunna analysera data och försäljningsstatistik och översätta resultat till bättre lösningar
  • Kandidatexamen i marknadsföring, företagsadministration, försäljning eller relevant område; Högskolexamen föredras
  • Fyra till fem års tidigare arbetslivserfarenhet inom försäljning, hantering, key account management eller relevant erfarenhet
  • Utmärkta muntliga och skriftliga kommunikationsförmågor; måste vara lyssnare, presentatör och folk
  • Grundläggande datorkunskaper och erfarenhet av CRM-programvara och betoning på mycket goda Excel-färdigheter
  • Starka förhandlingsfärdigheter
  • Möjlighet att multitaska och hantera flera kundkonton
  • Bevisade resultat av att leverera kundlösningar och uppfylla försäljningsmål

Intervjufrågor för rekrytera Key Account Manager

 Key Account Manager är verkligen en strategisk roll, och du behöver en erfaren person för denna position. Dessa yrkesmän ansvarar för att utveckla långsiktiga relationer med strategiska kunder som kräver ofta interaktion med klienterna för att möta deras krav. Därför skulle det vara klokt att anställa att välja den kandidat som navigerar kundens behov mot lösningar.

 Kvalificering att leta efter:

  • Bachelor i företagsekonomi, försäljning eller relevant område

 Färdigheter att leta efter:

  • Problem-lösning färdigheter
  • Utmärkta förhandlingsfärdigheter
  • Kunskap om försäljning och marknadstrender
  • Organisationsförmåga
  • Stark kommunikations- och interpersonliga färdigheter

Dessa intervjufrågor för Key Account Manager hjälper dig att screena den potentiella kandidaten från den stora poolen med sökande.

Operativa och situationella frågor

  • Vad är din förhandlingsstrategi?
  • Hur hanterar du potentiella kunder?
  • Hur kommer du att hantera en situation där du slutar förlora på befintliga mindre klienter samtidigt som du avslutar affären med en potentiell kund?
  • Vilken taktik kommer du använda för att hantera kundklagomål?
  • Var kommer du vända dig till nya försäljningsmöjligheter i vår bransch om du måste öka intäkterna med X% på ett år?

Rollspecifika frågor

  • Nämn viss CRM-programvara du är bekant med.
  • Hur ofta och hur förbereder du framstegsrapporter från din chef?
  • Vilken information behöver du innan du kontaktar en ny klient för första gången?
  • Enligt dig, vilka är de viktigaste uppgifterna för en Key Account Manager?

Beteendefrågor

  • Hur kommer du att bygga starka relationer med nyckelklienter?
  • Beskriv ditt mest framgångsrika projekt (hittills).
  • Har du någonsin gjort ett misstag som kostar dig en kund?
  • Var ser du dig själv under de kommande fem åren i din karriär?