I den här guiden kommer vi att gå igenom viktiga moment för att lyckas med att rekrytera säljare.
Benea Säljrekrytering – vi bygger Sveriges största nätverk av Säljare, Försäljningschefer, Marknadschefer, Growth Manager, Key Account Manager.
Benea – säljare som rekryterar säljare!
Många tips är generella när det kommer till att attrahera och rekrytera vilken personal som helst. Exempelvis om varför det är viktigt att införliva mångfald och inkludering i din jakt på rätt kandidater. Men också andra faktorer att tänka på när du rekryterar säljare. Men först, låt oss prata om skillnaderna mellan rekrytering och anställning.
Båda rekryterings- och anställningshandlingarna inkluderar också att nå ut till en vald kandidat för att erbjuda dem ett jobb.
Nu när vi har granskat definitionerna av rekrytering av säljare och anställning av säljare, låt oss täcka de tips som vi nämnde hjälper dig att hitta rätt kandidater för ditt företag.
Följande fem tips är universella, vilket gör dem tillämpliga på nästan alla typer av rekryterings- och anställningssituationer i alla företag. Du kan dock ändra dessa tips för att möta dina specifika behov och mål.
1. Använd arbetsgivarmärkning.
En av de första sakerna du vill göra när du börjar utveckla ditt företags strategi för rekrytering och anställning är att använda arbetsgivarmärkning . Employer branding är hur du marknadsför ditt företag till alla kandidater och arbetssökande. Sättet du gör detta påverkar din förmåga att attrahera de bästa säljarna och få dem att vilja gå med i ditt team.
För att utnyttja varumärkesarbete i dina rekryterings- och anställningsprocesser, bestäm först vad som gör ditt företag unikt. Några exempel kan inkludera ditt företag:
- Fördelar
- Karriärutvecklingsmöjligheter
- Konkurrenskraftiga löner
- Arbetsplatsförmåner
- Arbetsplatskultur
När du väl har identifierat dessa saker bör du lista dem på följande platser:
- Din hemsida
- Dina jobbbeskrivningar
- Dina första rekryteringsmeddelanden
- De jobbsökande webbplatser där du lägger dina öppningar
2. Skriv lockande och inkluderande arbetsbeskrivningar.
Oavsett om du rekryterar säljare eller anställer måste du skriva lockande jobbbeskrivningar för att locka till sig en stor pool av kandidater (även kandidater som rekryteras krävs ofta fortfarande för att fylla i en ansökan före en intervju). Professionella arbetsbeskrivningar som representerar ditt varumärke och belyser varför det är så tilltalande att arbeta för ditt företag kommer att göra dina sökande glada över möjligheten att gå med i ditt team.
Dessutom kommer inkluderande arbetsbeskrivningar att hjälpa dig att attrahera en varierad grupp kandidater . Du vill ha en mångfald av kandidater eftersom det är beprövade företag som lägger tonvikten på mångfald medan de utökar sina team är 35% mer benägna att ha ekonomisk avkastning över branschens median – och vem skulle inte vilja det? Även 67% av arbetssökande i dag säger att de letar efter en mångsidig arbetsplats när du söker efter ett nytt jobb.
Här är några sätt att se till att du skriver lockande och inkluderande arbetsbeskrivningar som kommer att tilltala kvalificerade och unika kandidater:
- Presentera ditt företag med din arbetsgivare branding och företagsprofilinformation (som beskriver hur ditt företag startade och varför du skapar och säljer produkter som du gör).
- Detta kan innehålla detaljer om ditt företags kultur och företagsimage om du väljer.
- Lista tydligt alla nödvändiga positionskompetenser och krav du har för dina sökande. Detta hjälper dig veterinärkandidater . Var dock säker på att de bara är de 100% nödvändiga färdigheterna och kraven för att bredda och diversifiera din pool av sökande .
- Håll dina “måste ha” krav och utesluta “trevligt att ha” kraven. Dessa har potential att få en kandidat att känna sig som om de inte uppfyller alla dina krav och hindra dem från att ansöka alls.
- Inkludera olika språk och inkluderande företagsinformation i dina arbetsbeskrivningar. Ta bort allt onödigt företagspråk , förkortningar och mindre vanliga branschterminologier som PIP , XML-webbplatskartor eller KPI . Nämn också specifika företagsfördelar angående saker som moderskapsledighet och faderskapsledighet och dina initiativ för mångfald på arbetsplatsen.
- Inkludera ett uttalande i dina arbetsbeskrivningar som förklarar ditt fokus på och engagemang för mångfald och inkludering.
- Dra nytta av verktyg som könsavkodare och Textio som hjälper dig att sprida språket i dina arbetsbeskrivningar (eller var som helst på din webbplats för den delen).
3. Annonsera din jobböppning.
Därefter vill du marknadsföra ditt säljjobb så att du kan börja granska ansökningar och intervjua kandidater inom försäljning. Denna process kan se lite annorlunda ut beroende på om du rekryterar eller anställer för en position.
Här är några exempel på hur du kan dela din jobböppning med kandidater du vill rekrytera .
- Kontakta kandidaten direkt via LinkedIn eller en annan webbplats för jobbsökning .
- Rekrytera säljare direkt från högskola eller universitet. Till exempel kan ditt företag vara värd för ett nätverksevenemang för att träffa och intervjua studenter på campus.
- Anslut med referenser från anställda. Till exempel kan ditt företag ha ett referensprogram för anställda där de kan presentera dig för personer som de tror skulle passa bra för en specifik möjlighet.
Här är några sätt att annonsera för din öppning om du anställer en kandidat.
- Använd en webbplats för jobbsökning (eller några) för att dela din möjlighet och din arbetsbeskrivning. Några av de mest populära sajterna inkluderar:
- Annonsera din säljjobbpå ditt företags sociala mediekonton. Du kan också lägga till en länk till din karriärsida och / eller en specifik arbetsbeskrivning till din biografi.
4. Förbered dig på dina intervjuer.
Arbetssökande är inte de enda som bör förbereda sig för intervjuer – som deras potentiella arbetsgivare bör du också. Detta kommer att effektivisera din intervjuprocess, se till att alla sökande får lika möjligheter att “wow” dig under en intervju och se till att din intervju känns professionell och omtänksam.
Här är några sätt du kan göra detta på:
- Bestäm vem som ska genomföra intervjuerna.
- Vilka anställningschefer och anställda kommer att vara inblandade?
- Bestäm hur många intervjuer som kommer att behövas.
- Bestäm hur anställningscheferna kommer att använda feedback från medarbetarintervjuare.
- Se till att alla intervjuare ställer frågorna som är viktiga för ditt företag. Här är några resurser för bra intervjufrågor:
5. Mät din anställningsframgång.
Det är säkert att anta att alla företag vill att deras företags processer och strategier ska fungera bra – detta inkluderar också rsäljekrytering.
Så för att säkerställa att dina rekryterings- och anställningsförfaranden är framgångsrika vill du analysera resultatet av dina ansträngningar. Detta gör att du kan avgöra om du fattar rätt beslut för ditt företag, anställda och nyanställda på en konsekvent basis.
Här är några sätt du kan göra detta på:
- Incheckning med cheferna och kollegorna för din nya anställning för att säkerställa att personen uppfyller alla förväntningar.
- Incheckning med din nya anställd för att säkerställa att de är nöjda med sin position och känner sig beredda att lyckas i sin roll.
- Se till att ditt företag har täta prestationsgranskningar för alla anställda så att du kan granska deras arbete och deras inverkan på verksamheten sedan rekryteringen och anställningen.
- Fråga dina nuvarande anställda om vad de anser kan förbättras när det gäller rekrytering och anställning – om det är att lägga till mer mångfald, ändra intervjuprocessen på något sätt eller uppdatera formatet på eller detaljerna i dina arbetsbeskrivningar.
- Utför en analys av anställdens rekommendationer och remisser för att se hur framgångsrika dessa kandidater är mot de nya kandidaterna du anställer. Detta ger dig inblick i hur värdefulla dina anställdas hänvisningar är och hur väl dina nuvarande anställda vet vem som passar bra i ditt företag.
Nu när vi har granskat de fem viktigaste tipsen du bör följa när du rekryterar säljare, låt oss täcka några viktiga detaljer om varför du bör främja mångfald och inkludering på arbetsplatsen.
Mångfald och inkludering på arbetsplatsen
Visste du att 57 % av företagen idag säger att de för närvarande har olika strategier för att anställa och rekrytera? Du kanske undrar varför så är fallet. Enkelt uttryckt – olika och inkluderande arbetsplatser har upprepade gånger visat sig vara mer framgångsrika och få in minst 19% mer intäkter. För att inte tala om, det är en bra idé att bygga arbetskraft som representerar världen vi lever i.
Innan vi dyker in i fler skäl till varför mångfald och inkludering (D&I) är kritiska överväganden vid rekrytering och anställning, låt oss granska vad frasen mångfald och inkludering på arbetsplatsen betyder.
Vad är mångfald och inkludering på jobbet?
En mångsidig och inkluderande arbetsplats är en som speglar samhällets uppbyggnad. Det är en arbetsmiljö som accepterar och förstår människor med olika inneboende och förvärvade bakgrunder – som vi definierar tillfälligt – och ser värdet av att införliva dessa faktorer varje dag.
Inneboende mångfald kontra förvärvad mångfald
Inneboende mångfald definieras av dina demografiska egenskaper som ålder, etnicitet och kön. Förvärvad mångfald definieras av de egenskaper du utvecklar över tid och genom erfarenheter som utbildning, färdigheter och värderingar. Båda dessa faktorer är viktiga komponenter i en mångsidig och inkluderande arbetsmiljö.
Varför är D&I kritiskt vid anställning och säljrekrytering?
Mångfald och inkludering är kritiska överväganden vid anställning och rekrytering. Att integrera D&I i dina planer på att expandera ditt företag möjliggör större affärstillväxt. Faktum är att det har visat sig öka vinsten och förbättra avkastningen på eget kapital och produktutveckling . Det hjälper dig också att attrahera och behålla anställda samt främja en positiv arbetsmiljö .
Fördelar med mångfald och inkludering på arbetsplatsen
Det finns ett antal sätt att rekrytera säljare för en mångsidig och inkluderande arbetsmiljö kommer att gynna ditt företag. Vi har sammanställt den här listan med sju av de vanligaste orsakerna till detta nedan.
D&I på arbetsplatsen …
1. Tillåter mer innovation .
2. Främjar bättre prestanda och idéer .
3. Hjälper dig att bli ledande inom din bransch.
4. Förbättrar din kultur och tilltalar ett större antal talanger.
5. Förbättrar din kundservice och support .
6. Främjar kreativitet och implementering av nya processer.
7. Förbättrar anställdas engagemang .
Hur man stöder D&I i dina anställnings- och rekryteringsprocesser
Du förstår fördelarna med att integrera mångfald och inkludering i dina anställnings- och rekryteringsinsatser. Men hur ska du gå tillväga för att stödja dessa processer inom ditt företag? Hur börjar du bli en mångsidig och inkluderande arbetsplats?
Här är några sätt att göra just det:
- Skriv inkluderande arbetsbeskrivningar och införliva olika språk, som nämnts tidigare.
- Inkludera en sida för mångfald och inkludering på din webbplats.
- På så sätt kan dina kandidater granska alla dina ansträngningar och mål angående mångfald och inkludering på egen hand.
- Var noga med att intervjua ett stort antal kandidater för varje jobböppning du har.
- Håll dig inte bara vid en specifik form när det gäller din kandidattyp (även om du tror att det kommer att vara rätt i slutändan).
- Var medveten om medvetslös partiskhet när du rekryterar säljare, intervjuar och erbjuder en kandidat en position på ditt företag.
- Fortsätt att fokusera på D&I när du anställt kandidater. Detta gör att du kan upprätthålla en mångsidig och inkluderande arbetsmiljö och förbereda alla anställda (oavsett om de är i HR) eller inte för eventuella intervjuer de kan göra i framtiden.
- Du kan också vara värd för D&I-evenemang, skapa D&I arbetsstödsgrupper och konsekvent be om feedback från anställda om ämnet.
Fem rekryterings- och anställningsfaktorer att överväga
Nu när vi har granskat rekrytering och rekryteringstips samt varför att främja mångfald och inkludering är avgörande för ditt företags framgång, låt oss täcka fem faktorer relaterade till rekrytering och anställning som är viktiga att överväga och ofta förbises. Detta hjälper dig att förbereda dig för alla situationer som kommer när du letar efter kandidater.
1. Ditt företags nuvarande rekryterings- och anställningsregler
Om du arbetar för ett etablerat företag kan det redan finnas rekryterings- och anställningsprinciper. Var medveten om dessa när du intervjuar och söker efter rätt person för att fylla i ett jobb. Dessa kan innefatta förfaranden för att hantera en jobböppning, hur man hanterar anvisningar från anställda eller hur man intervjuar. Dessutom, om du arbetar med anställningschefer för att fylla en roll i ditt företag, bör de ha all nödvändig kunskap om dina rekryterings- och anställningsförfaranden.
Men om du är i ett nystartat företag eller ett mindre företag kanske du vill arbeta med någon som har en bakgrund inom HR för att få några av dessa policyer och rutiner för rekrytering och anställning . På så sätt kommer du att vara säker på att ge alla kandidater lika möjligheter, organisera dina rekryterings- och anställningsprocesser för alla framtida lediga jobb (och alla HR-ledare som går med i ditt team) och säkerställa professionella interaktioner mellan anställningschefer, anställda och kandidater.
2. Storleken på ditt företag och dina tillgängliga resurser
Beroende på storleken på ditt företag kan du ha olika behov och tillgängliga resurser när det gäller rekrytering och anställning. Till exempel, om du är en start kommer du sannolikt att ha andra kandidatbehov än ett företag som vill anställa sin 900: e anställd – kanske föredrar du en mycket mångsidig typ av kandidat kontra någon som är specialiserad på en specifik uppgift.
Dessutom kan du ha en annan nivå av tillgängliga resurser beroende på företagets storlek. Om du är ett nyare företag kanske du inte har samma budget som företaget som letar efter sin 900: e anställd. Därför kan du hålla dig till att publicera dina jobbbeskrivningar på jobbsökningswebbplatser och använda andra billiga rekryterings- och anställningsmetoder som du är intresserad av att prova.
Om du har resurser kan du eventuellt anlita en anställningskonsult, professionell rekryterare eller utöka din HR-avdelning och organisera den i specialiteter som marknadsföringsansvariga och försäljningsansvariga.
3. Eventuella förändringar på arbetsmarknaden
Ett annat övervägande du bör ta hänsyn till när du rekryterar säljare eller anställer någon tjänst är den ständigt föränderliga arbetsmarknaden . Arbetsmarknaden har potential att påverka din sökning efter rätt kandidat – det kan leda till att din sökning blir en lång och svår process eller gör din sökning snabb och enkel.
Det beror på att arbetsmarknaden – som till stor del är baserad på ekonomin – fluktuerar när det gäller antalet arbetssökande och efterfrågan på arbetskraft. Andra faktorer som konsekvent påverkar arbetsmarknaden är industrin och behovet av en viss utbildningsnivå. Att vara beredd på förändringar på arbetsmarknaden är alltid en bra idé så att du är redo för alla scenarier om och när en position på ditt företag blir tillgänglig.
Här är tre sätt att göra detta på:
- Håll koll på jobbannonser i din bransch och hos företag som liknar din.
- Uppdatera din webbplats jobblistor regelbundet och se till att ditt företag är aktivt på LinkedIn och andra webbplatser för jobbsökning och granskning.
- Håll dig uppdaterad om populära grader, trender och studier.
4. Möjligheten till löneförhandlingar med nya anställningar
En del av rekryterings- och anställningsprocesserna inkluderar att förlänga ett jobberbjudande. Det betyder att du också kan hantera löneförhandlingar. Från och med 2019 sa 55% av de tillfrågade i en undersökning att de försökte förhandla om sin lön när de fick sitt erbjudande. Så var beredd och sätt upp en plan för hur du (och dina medarbetare och / eller HR-team) kommer att hantera löneförhandlingar.
5. Alla kandidater som kan välja att sluta
Bara för att det är du som intervjuar kandidater och utökar jobbet erbjuder inte att dina favoritkandidater också väljer dig i gengäld. Oavsett om det är under den första intervjuomgången eller när du en gång har bjudit någon till ett jobb, kan du eventuellt befinna dig i en situation där din toppkandidat har beslutat att avstå från att delta eller neka ditt erbjudande.
Genom att helt enkelt vara beredd på alla resultat och lämna de andra kvalificerade kandidaterna i mixen tills du har försäkrat dig om att din toppkandidat officiellt har accepterat ditt erbjudande, kommer du inte att behöva börja om igen med en helt ny grupp kandidater.
Börja rekrytera säljare
Genom att finjustera ditt företags rekryterings- och anställningsprocesser kommer du att kunna hitta idealiska kandidater för att fylla de öppna positionerna i ditt företag. Så följ de tips som nämnts ovan och överväga fördelarna med mångfald och inkludering när du fastställer de förfaranden du implementerar hos ditt företag. Genom att göra detta kommer du att utöka ditt team och din talangpool och driva ditt företag mot framgång både ekonomiskt och när det gäller arbetsplatskulturen.
Benea Säljrekrytering – vi bygger Sveriges största nätverk av Säljare, Försäljningschefer, Marknadschefer, Growth Manager, Key Account Manager.
Benea – säljare som rekryterar säljare!