Fem saker att tänka på innan du rekryterar ditt första försäljningsrepresentant.
Många småföretagare tror att det enda sättet att ta sitt företag till nästa nivå är att rekrytera en säljare till sitt team. Även om att rekrytera en ny säljare kan vara ett bra sätt att uppnå det målet, måste du också se till att det är rätt tid för dig att säljrekrytera och att ditt företag är redo att anställa en säljare. Det finns fem saker du bör tänka på innan du rekryterar din första säljare för att undvika höga kostnaderna för att anställa fel person.
Vem ansvarar för försäljningen just nu?
Som för många småföretag är grundaren ofta den som ansvarar för alla försäljningsaktiviteter. Det är inte förrän företaget börjar utvidga att något av detta ansvar ges till någon annan. Med det sagt måste det finnas en balans mellan din tid att sälja och din tid som ledare för företaget. Om all din tid spenderas att strategi eller andra affärsbehov, bör du överväga att anställa en säljare.
Var kommer dina leads ifrån?
När du har utvärderat hur mycket tid du spenderar på försäljning bör du sedan bedöma var och hur du får dina kunder. Kommer många av dina leads till ditt företag och äter upp din tid? Eller behöver du nätverka och prospektera för att hitta potentiella kunder och för att skapa nya affärer? Att besvara dessa frågor kan hjälpa dig att avgöra vilken typ av säljare du behöver rekrytera. En säljare vars huvudfunktion är att stänga inkommande leads och bygga relationer kommer att ha annan kompetens än en säljare som behöver gå ut och jaga affärer.
Har du en definierad försäljningsprocess?
Innan du kan rekrytera säljare och utbilda den i din försäljningsprocess måste du först ha en tydligt definierad och systematisk process. Definiera de olika stadierna i processen och vem som behöver göra vad i varje steg. Även om du anställer en ny säljare, finns det en chans att du fortfarande kommer att behöva vara involverad i processen tills du kan anställa fler eller tills säljaren kan lära upp nya medarbetare. Att känna till dina försäljningsprocesser kan hjälpa dig att avgöra om du behöver en “hunter” eller en “farmer” som kommer att prestera bäst för dig.
Vilken marknadsföring gör du för ditt företag?
Nyckeln till en säljares framgång börjar med god marknadsföring. Utan långvariga marknadsföringsinsatser skulle du inte ha potentiella kunder och möjligheter att följa upp. Ta lite tid att utvärdera dina egna marknadsföringsinsatser. Pratar du med dina potentiella kunder på vägen och genom det medium de behöver prata med idag? Har du positionerat dig ordentligt eller som ledande inom din bransch? Att göra en avsiktlig investering i marknadsföring kan vara mer strategisk och ha en längre effekt än att lägga till en säljare till ditt team. Kom ihåg att de flesta människor idag gör sin första research online istället för att bara kontakta n säljare för att få mer information.
Hur ska du utbilda dem?
Det främsta skälet till att säljare misslyckas är på grund av dåligt säljledarskap. Innan du rekryterar en ny säljare måste du först tänka igenom hur du vill onboarda, utbilda och coacha dem. Du kan inte bara rekrytera säljare och förvänta dig att de vet vad de ska göra. Oavsett om du ska övervaka och utbilda säljaren eller anställa en säljledare för att coacha , måste det finnas någon där för att utbilda dem i din försäljningsprocess och sätta rätt förväntningar. Om du inte har tid eller resurser att göra så riskerar du att de slutar och det kostar dig tid samt pengar.
Avslutningsvis
Innan du anställer en säljare för ditt lilla företag bör du först utvärdera din försäljningsprocess, marknadsföringsinsatser och om ditt företag har tillräckligt med resurser för att utbilda och ombord en ny anställd. Genom att göra denna bedömning innan du rekryterar sänker du risken för höga kostnaderna i en felrekrytering.