Rekrytera säljare 2021
Säljare som har provision är oftast mycket motiverade och begåvade personer och som försörjer sig på sin förmåga att stänga affärer. Att anställa rätt personer för denna position är avgörande för ditt företag – men innan du lägger upp ditt jobb online finns det några nyanser du behöver förstå. Undrar du hur man anställer säljare? Det här inlägget hjälper dig att navigera i processen!
- Hitta säljare endast för provision
- Den största skillnaden mellan säljare som endast är provision och tjänstemän
- Säkerställa kvalitetskandidater
- Konvertera kandidater
- Välkomnar nya försäljningsrepresentanter
1. Rekrytera säljare
Att rekrytera de bästa säljare kan vara en utmaning, men det finns många kandidater där ute som är ivriga efter nya möjligheter. Men först måste du hitta dem. Dessa tips hjälper dig att få det antal kvalitets kandidater du behöver för att göra en bra anställning.
Utvärdera din online-närvaro
Det är bara möjligt att få det antal säljare som du vill använda för provision endast om ditt företags online-närvaro och jobbannonsering väcker förtroende för ditt företag och din produkt.
Se till att ditt företags webbplats och sociala medieprofiler har uppdaterats nyligen och att dina sociala profiler har innehåll som visar dina anställda på jobbet.
[ Relaterat: Hur man anställer stora säljare ]
Använd riktad jobbannonsering
När du annonserar för ett jobb med enbart provision, bör du vara strategisk när det gäller att välja de jobbstyrelser och andra kandidatkällor som du använder för att marknadsföra jobbet.
Om du riktar dig till säljare och till och med säljare som endast är i provision kommer ditt jobb att annonsera laserprecision för att attrahera begåvade säljare.
Det är också effektivt att använda en mängd olika kandidatkällor, som en mängd olika anslagstavlor (Indeed, Craigslist, etc.) och sociala medieplattformar (Linkedin, Facebook, Instagram, etc.).
Använd dina personliga och professionella nätverk
Dina personliga och professionella nätverk kan vara en fantastisk resurs för att anställa säljare som arbetar på uppdrag. Genom att nå ut till kontakter och kollegor med din jobbmöjlighet kan du kontakta begåvade säljare som delar en kontakt med dig, vilket ökar deras chanser att bli engagerade i din jobbmöjlighet.
Tillsammans med de människor du är ansluten till genom din karriär och online kan du använda dina anställdas anslutningar för att hitta begåvade säljare på kommission.
2. Den största skillnaden mellan säljare och vanliga tjänstemän
Huvudskillnaden mellan säljare som har provision och tjänstemän är att tjänstemän får lön och endast säljare tjänar sina inkomster enbart genom varje försäljning som de framgångsrikt underlättar.
Eftersom säljare oftast får provision tjänar de pengar när de gör en försäljning är de resultatorienterade och är ekonomiska incitament för att göra så stort antal försäljningar som möjligt.
Tjänstemän kan också tjäna provision på den försäljning de stänger, men de får vanligtvis en mycket mindre provision eftersom de redan kompenseras för sitt arbete.
3. Säkra kvalitetssökande
Provisionssats
Försäljningskandidater ska alltid informeras om den provision som de tjänar. Provisionssatsen du erbjuder är en av de främsta anledningarna till att kandidater är intresserade av ditt öppna jobb, och att vara på förhand med din provision kan tillåta kandidater att avgöra om ditt jobb är rätt för deras behov. Men vad är en bra provision för ditt företag? Gör en undersökning om vad standarden är för företag i din storlek som finns i samma bransch och plats och sträva efter att komma så nära den (eller till och med överstiga den) så mycket som din budget tillåter. Annars kommer du att spendera mycket mer tid och pengar på att anställa kandidater.
Utvärdera färdigheter och erfarenheter
Dina säljare måste ha rätt försäljningsupplevelse för att kunna interagera med kunder på ett kompetent och självsäkert sätt. Eftersom de är endast provisioner är det viktigt att försäljningsanställningar är effektiva, eftersom ingen av er kommer att tjäna några pengar om de inte är lämpliga för försäljningsrollen.
Till exempel, om du säljer lyxvaror och en säljare används för att sälja programvarulösningar, kan de vara mer fokuserade på verktyg än kvaliteten på produkten och den glädje som kunderna kommer att uppleva av produkten.
Förutom försäljningserfarenhet behöver dina säljare som endast är provisiona rätt mjuka färdigheter och personlighet för att passa ditt företag och ditt öppna jobb. Även om möjligheten att leverera en övertygande tonhöjd är viktig är det lika viktigt för dina säljare att lyssna på kundernas önskemål och bekymmer.
När du pratar med säljkandidater, var uppmärksam på de mjuka färdigheter som de använder i ditt samtal och vilken typ av intryck de lämnar dig med.
[ Relaterat: 5 plattformar som hjälper dig att bedöma kandidaternas färdigheter ]
Kulturpassning
Kulturpass eller kultur “lägg till” är oerhört viktigt för dina anställda, och om de inte känner att de passar med eller förstärker ditt team eller ditt företag, kommer de sannolikt att ha lägre engagemang och en kortare lagringsperiod.
4. Konvertera kandidater
Även om en säljare kan ha kommit in för några intervjuer och verkar intresserad av ditt jobbbjudande, måste du ändå stänga affären . Du har utvärderat färdigheterna för säljare som endast har provision, men glöm inte att de också utvärderar dig.
Ge alltid kandidater olika skäl för att välja ditt öppna jobb. Till exempel, förutom den generösa provision som du erbjuder, kan du berätta för kandidaterna om den familjemiljö som ditt företag stöder med regelbundna utflykter och middagar för anställda.
För att säkerställa att säljare får en tydlig uppfattning om den position du erbjuder, bör du ge alla kandidater detaljerad information om din produkt, din försäljningscykel och den provision som de skulle göra vid försäljningen.
Ge relevant information
För att bli effektiv måste dina säljare endast vara experter på din produkt och vilka fördelar din produkt ger kunderna.
I stället för att lära säljare vad din produkt gör, bör du förklara fördelarna som din produkt har jämfört med konkurrenterna, de potentiella nackdelarna med din produkt och annan praktisk information som hjälper säljare att ha informerade samtal med kunderna.
Dina säljare bör känna till din försäljningscykel som baksidan av handen. Det är de som kommer att vägleda kunderna genom faserna i din försäljningscykel, så ju tidigare de blir bekanta med det, desto bekvämare blir de när de arbetar med kunder.
[ Relaterat: Hur Glassdoor-recensioner påverkar kundnöjdhet ]
5. Välkomna nya försäljningsrepresentanter
Ombordstigning och träning
När du har valt den bästa säljkandidaten som är tillgänglig är det dags att gå ombord och träna din nya anställning så att de kommer igång på rätt fot. Oavsett hur erfaren din nya säljrepresentant är, behöver de till exempel fortfarande tränas i detaljerna för din produkt, din försäljningscykel och ditt företag. Fel alltid på sidan av för mycket träning, för ju mer dina säljare vet om att sälja åt dig, desto bättre kommer de att göra.
Övervaka prestanda och engagemang
Försäljarnas prestanda övervakas alltid noga, men glöm inte att också övervaka engagemangsnivåerna för nya säljare som endast är provision.
Om en säljare som endast är provision har svårt att sälja, kommer de troligtvis att bli avskräckta och kan bli avkopplade inom kort , vilket kan leda till att avgå kort därefter. När en säljare kämpar bör du träffa dem för att se hur de kan få bättre stöd och om det finns några faktorer inom din kontroll som hjälper dem att förbättra deras prestanda.
Både du och din säljare vill att försäljning ska göras, så se till att stödja dem när de lär sig insatserna för att sälja för ditt företag.
[Läs mer: 5 tips för att rikta rätt talang ]
Hur rekryterare och anställningschefer i din organisation engagerar sig med kandidater är viktiga och kommer att visas i företagsrecensioner. För att bli involverad i konversationen på Glassdoor och börja hantera och marknadsföra ditt anseende för ditt arbetsgivares varumärke, lås upp din gratis arbetsgivarprofil idag.
Pingback: De flesta startups suger på att rekrytera säljare! Gör så här istället. | Benea Consulting