Framgångsrika säljare växer inte på träd, och dessutom uppvaktas de ständigt av andra företag som vill locka dem över till sig. Så hur gör man då för att attrahera duktiga säljare till sitt företag, hur ska en bra rekryteringsprocess utformas och hur ser man till att de vill stanna kvar? Hur rekryterar man bra säljare?
Duktiga säljare är också duktiga på att sälja sig själva
När det kommer till säljrekrytering så anser många att det är en svår roll att rekrytera till. Duktiga säljare är ofta utbildade i presentationsteknik därför kan det vara svårt att intervjua en säljkandidat och få fram annat än de fördelaktiga delarna.
Vi på Benea har mångårig erfarenhet av att leda och rekrytera säljare och genom åren har vi lärt oss vad som särskiljer de bästa kandidaterna och hur vi ska agera på intervjuer för att identifiera rätt individ. Skulle ni vilja rekrytera själva så har vi några tips som kan vara bra att tänka på för att rekrytera rätt säljare.
Duktig säljare eller en bra produkt?
Att se till en säljares resultat är det bra att ha med sig om hur marknaden för produkten/tjänsten ser ut. Är det ett starkt varumärke? Stark produkt? Hög eller låg konkurrens? Etablerat företag på mättad marknad eller ett startup på en blå ocean? Likaså kan företaget också spegla den säljutbildningen som säljaren har fått.
Beroende på hur långt ni har kommit med ert egna företag eller produkt kan det vara bra att identifiera en säljare som kan komplettera med ett starkt arbetsgivarvarumärke och/eller värdeerbjudande.
De bästa säljarna får ofta anställningserbjudanden
Framgångsrika säljare blir ofta aktivt uppvaktande av oss headhunters eller får förfrågningar om anställning hos kunder och andra företag. Det är sällan de bästa säljarna får sluta, däremot så behöver en säljare som passar på ett ställe nödvändigtvis inte passa på ett annat, och vise versa.
Att vara aktiv lönar sig i längden
Att vara aktiv mot kandidatmarknaden lönar sig. Ska ni rekrytera säljare imorgon kan det fortfarande vara bra att förbereda sig för framtiden redan idag genom att gå på nätverksträff, prata med säljare som besöker ert företag eller undersök hur det ser ut i ert nätverk.
Hur ni sedan fortsätter dialogen med dessa är steg två. Det är viktigt att underhålla er databas och fortsätta att kommunicera så att ni, när ni behöver rekrytera, redan har ett antal intressanta kandidater att kontakta. Vem vet, ni kanske spar ett par månaders ledtid?
Vad erbjuder ni för utvecklingsmöjligheter
Det är alltid bara att kunna visa på möjligheter för personal att kunna växa, få större ansvar eller bredda sin erfarenhet. Många säljare vill ha personalansvar eller gå från “vanlig” säljare till KAM, Senior Account etc. Kan ni påvisa karriärmöjligheter när ni ska rekrytera säljare så är det till er fördel.
Några konkreta tips!
Tester
Personlighetstester och färdighetstester är lämpliga att göra för att särskilja individer som snabbt kan komma upp på banan och som passar er verksamhet. Det viktiga är att testa rätt saker och som är relevanta för rollen och att lyckas på ert företag.
Arbetsprov
Att sätta upp ett fiktivt kundmöte och låta säljaren presentera ert företag och er produkt kan ge en bild av hur motiverad säljaren är, hens retoriska kunskaper och presentationsteknik och det ger ett bra intro inför att den börjar.
Slutligen
Att rekrytera säljare är svårt och det finns många utmaningar med att hitta rätt kandidat. Det gäller att göra korrekt intern analys och även identifiera den individ som passar bäst.