1. Var säker på vem det är du letar efter
Vad är rätt säljare för din organisation – antagligen någon som delar er gemensamma värdegrund och passar in i er kultur. Ju tydligare man är som arbetsgivare i dessa frågor desto lättare blir det att hitta rätt – både för dig och för den som sitter på andra sidan intervjubordet. Det är sällan som bristande kompetens är anledningen till att en rekrytering misslyckas – snarare har det uppstått en krock mellan förväntan på jobbet och vad som utlovades.
2. Leta mer internt
Vet du vilken säljkompetens som finns inom din organisations fyra väggar och vem som är sugen på nya arbetsuppgifter och skulle vara intresserad av säljyrket? Många går över ån efter vatten när de ska säljrekrytera och är dåliga på att marknadsföra lediga säljjobb inom organisationen. Framgångsrika arbetsgivare ser till att ha en hög rörlighet internt och får en smartare och mindre sårbar organisation. Vettiga utvecklingssamtal och bra försäljningschefer är en bra start för att öka rörligheten.
3. Använd dina egna medarbetares säljnätverk
Säljare inom ditt existerande nätverk är förhoppningsvis de bästa ambassadörerna för din verksamhet. Ge dem verktyg så de kan lägga ut jobbannonsen i sociala medier, som Facebook, LinkedIn och Twitter. Då når du även passiva arbetssökare. Ge en schysst belöning till den som hittar din nästa medarbetare och gör det till en bra story internt så att fler blir intresserade av att promota lediga jobb och hjälpa dig viralt. Säljare är ju bra på att marknadsföra!
4. Sniffa upp duktiga före detta medarbetare
Vet du var de finns nu? Med ett bra alumniprogram kan du enkelt nå ut med vad du söker och kanske få napp ganska snabbt. Tidigare medarbetare vet vad ni går för och har förhoppningsvis skaffat sig ännu mer erfarenhet som du kan ha stor nytta av när de rekryteras tillbaka. Även en bra möjlighet för dig att berätta om hur verksamheten har utvecklats sedan de lämnade och be dem skicka vidare i sina nätverk – praktikanter, sommarjobbare – alla ska med!
5. Säljrekrytera bland dina kunder
Vem kan ditt företag bäst och använder just dina produkter eller tjänster om inte dina kunder? Ni har redan en relation och det är sällan som folk blir sura för man frågar om de skulle vilja bli ens medarbetare – snarare blir de smickrade. Ni kan ju börja relationen med att be dem hjälpa er när ni ska utveckla ett erbjudande och bjuda dem till ert företag så de får träffa de andra medarbetarna och kanske bli intresserade av er – även som arbetsgivare.